Dato og tid er 17. jul 2019 18:15:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Cypern - dykning

Hej brugere på 'dykkerforum'.

Jeg skal på ferie på Cypern i efterårsferien, og har igennem de seneste år have ville taget dykkercertifikat, og ser den gylde chance for at tage det på omtalte ferie, har dog overhovedet ingen erfaringen med at søge efter location og udstyr.

Er der en/nogle har gode erfaring med dykning, måske har dyket på Cypern før Cypern, der vil hjælpe mig? Hvad er prislejet, ca.?

På forhånd tak.

- Rasmus

Titel: Re: Cypern - dykning
Brugeravatar

Certifikat(er): OW
jeg ville råde dig til at tage teori og pool lektioner herhjemme. Ang. sproget, så er du sikker på at få det hele med. Så får du dykkercenteret til at udfylde en Refferal Form. I den står hvad du har lavet herhjemme iforb. med dykningen.Det tager du med til Cypern og tager du dine open water dyk på Cypern i 28 grader varmt vand, og god sigt.Det er da noget federe end at tage det herhjemme i vand der er 19 og dårlig sigt.
Sådan gjorde jeg, bare med open water dyk på Skiathos.
Dykkercenter på Cypern sender så dine papirer efter endt prøve, til Padi hovedkontor i Oslo eller hvor det nu er.

Brugeravatar

Geografisk sted: Sydkinesiske øhav... Pt Philippinerne
Certifikat(er): Certified Underwater Wildlife Video Maker
Du kan nemt tage dit kursus på Cypern, de har med sikkerhed alle informationer og bøger på dansk... I efterårs ferien, er der også stor chance for, at du kan finde et center, hvor de har en dansk instruktør. Hvis du deler dit kursus op i 2 med teori og pool hjemme, vil det ligeledes blive dyere for dig....Derefter, vil du få et imidlertidigt bevis, som gælder i 30 dage... Dit rigtige certifikat, kommer derefter fra Padi Europa, inden de 30 dage er gået. :D

Brugeravatar

Ved du hvor på øen du skal bo?

Jeg har dykket en masse på Cypern, da mine forældre har boet der de sidste 10 år. Jeg tog mine første kurser der, og kan bestemt anbefale det. Desværre er min gamle instruktør stoppet, men jeg kender da en del andre rare af slagsen.

Hvis du bor i nærheden af Larnaca kan jeg anbefale Alpha Divers, som har center i den nordlige ende af byen, på vejen mod Dekelia.
I Aiya Napa kan jeg godt li' Sun Fish Divers, men deres udstyr trænger desværre til en update.
Viking Divers er også meget aktive, men dem har jeg ikke selv nogen erfaring med.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg omkring de forskellige områder på øen - det kan du læse her: viewtopic.php?t=6091

Jeg håber du får en god ferie og får lært at dykke.

Mvh Peter

Brugeravatar

Certifikat(er): OW
jeg dykkede 2 år, læs to år, på midlertidige beviser, fordi Padi var flyttet fra Sverige til Norge, eller omvendt, og havde rod i papirerne. Jeg måtte også sende nyt billede til kortet. Det var noget rod.

Titel: Re: Cypern - dykning november 2016

Geografisk sted: Bagsværd
Certifikat(er): OW, AOW, CMAS Nitrox CMAS Blender/O2-service, Speedbåd, Røgdykker,
Dykkerklub: Baracuda
Hej dykkervener,
Konen og jeg skal til Girne og dykke i november 2016. Har tidligere dykket på den sydlige del af øen; men blev betagede af at besøge Girne/Kyrenie i Nord. Jeg kan se at der er skrevet om dykning i EU-delen af Cypern; men ikke om oplevelser i Nord.
Vi har rejst en del i Tyrkiet og Cypern, så vi føler os godt hjemme mad- og klimamæssigt. Vi er ikke kuldskære og regner med at tage 5 mm våddragter med. Google giver at det koster DKK ca. 200/dyk inkl leje af grej men vi regner nu med at tage eget grej og naturligvis UV-foto grej med.

Hvis der er nogen som har oplevelser - gerne gode - fra Nord Cypern, så vil det være dejligt at få dem med inden der pakkes og tages afsted.
Vi er til naturdyk, arkæologisk dykning og huler. Vrag går an, hvis de er beboede.

Giv lyd -giv lyd

Brugeravatar

Geografisk sted: Kirke Hyllinge
Certifikat(er): PADI OW 2005, PADI AOW 2008, PADI RD & MSD (7 Specialties) 2009
TDI Adv. Nitrox & Decompression Procedures OC 2010
IANTD Adv. Recr. Trimix OC 2011
TDI Normoxic Trimix OC 2011
IANTD Adv. Recr. Trimix CCR 2012
IANTD Hypoxic Trimix CCR Megalodon 2013
CMAS Nitrox Gas blender 2015
CMAS Trimix Gas blender & Service Technician 2016
Dykkerklub: VSK-Dyk og ellers solodykker
Der kan godt være en hel del pålandsvind på nordsiden som kan gøre dykning lidt af en prøvelse - Sikkert en af grundende til at turismen og dykkerstederne for det meste er på sydsiden af Cypern.

Men meld endelig tilbage - skal selv et par dage til Limassol og dykke lidt fra 20-22. November og det bliver bare lidt Zenobia og nogle naturdyk til +40 m

Certifikat(er): OW, AOW, CMAS Nitrox CMAS Blender/O2-service, Speedbåd, Røgdykker,
ellechim,
Tak for tilbagemelding.

Har du nogen erfaringer fra dykning ud for nordsiden af Cypern?
Nogen eller bedre nogle gode sties?
Kender du evt. et fornuftigt dykkercenter på nordkysten?

Med hensyn til turisme så tror jeg nu at det at øen blev delt i 1974 og at der på sydsiden "altid" har været engelsk tilstedeværelse, har rigtig stor betydning for turismen. Der er en del som kan tale andet end tyrkisk og der er et US-amerikansk campus i Girne.

Hej Alle,
Så er vi tilbage efter en kanon oplevelse på Nordkypern. Her er lige en situationsrapport som service-info til andre interesserede.
10-15 km vest for Girne sker der noget. Der er fine "hus-rev" ca. 1 km ude og de ligger på 15 -34 m.
Stort set alle kan et niveau af engelsk (det er jo en gammel Kronkoloni) og magen til rare og hjælpsomme mennesker skal men lede længe efter.
Her uddannes i SSI, PADI og NFL (tror jeg - det er i al fald russisk). På et af vore dyk kom der besøg fra et TEC-dykkercenter på Sydkypern. De var oppe for at tjekke forholdene af og fordi de gerne ville sende kunder på gode ture nordpå.
Vi var afsted i November og vil NÆSTE GANG tage derned tidligere. Ja, der er en del pålandsvind nu på nordsiden (under førstedykket steg bølgehøjden fra 10 cm til 1,5 m).
Dykning i slut september giver mulighed for at dykke med skildpadder. I november fik vi blandt andet dragefisk og grubers at se. Her udenfor sæsonen slår dykkercentrene sig sammen og vi havde fornøjelsen at dykke med Amphora Dive center, som ejes af Asim Uygur. Der blev dykket fra hans båd med en leder fra Scuba Cyprus - Asim taler flydende engelsk og dykkerlederen godt engelsk.
Ønsker du flere detaljer, så send mig en mail.

Geografisk sted: oppe på den mørke nordsjællandske kyst
Certifikat(er): Kran
Speedbåd
BE-kørekort
og div andet..
Dykkerklub: Aquanaut
vrag?

På Kypern er det mest kendte nok Zenobia og centrene på Nordkysten laver også ture dertil. Der er angiveligt mindre vrag langs Nordkysten; men dem kom vi ikke på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time