Dato og tid er 12. nov 2018 19:38:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Harpunstørrelse

Hej alle

Jeg har forgæves prøvet at søge efter en god tråd om harpunstørrelse, og kan ikke ummidelbart finde sådan en.

Jeg har to Omer Cayman 2000 - en 60 (18mm, 16cm enkeltelastikker) og en 90 (16mm, 22cm enkeltelastikker)

Jeg har nu obeserveret enkelte gange, at hverken 60 eller 90 gik helt igennem ørreden. Der er godt nok mere power i 90, men spydet er længere og går altså ikke altid helt igennem. 60 er nem at lade, mens jeg har kun lige akurat kræfter til at lade 90. Løsningen er nok at bruge to elastikker (der er plads til både en åben og en lukket muzzle) på harpunen, hvormed jeg forventer, at der vil være power nok til selv de store ørreder i begge modeller. Er I enige? Nogen erfaringer med dette?

Jeg er dog i tvivl om hvilken harpun, jeg bør satse på til natdyk på lavt åbent vand på stenrev efter de lidt større ørreder. Så vidt jeg kan se, er der fordele og ulemper ved begge harpunstørrelser. Med 60 er der klart mest bevægelsesfrihed, mens man nok sigter bedre med 90 og med den model, får man mere power.

Hvad er jeres erfaring? Hvad ville I bruge til natdyk på lavt frit vand efter større ørreder?

Titel: Re: Harpunstørrelse

Geografisk sted: oppe på den mørke nordsjællandske kyst
Certifikat(er): Kran
Speedbåd
BE-kørekort
og div andet..
Dykkerklub: Aquanaut
helu skrev:
Hej alle

Jeg har forgæves prøvet at søge efter en god tråd om harpunstørrelse, og kan ikke ummidelbart finde sådan en.

Jeg har to Omer Cayman 2000 - en 60 (18mm, 16cm enkeltelastikker) og en 90 (16mm, 22cm enkeltelastikker)

Jeg har nu obeserveret enkelte gange, at hverken 60 eller 90 gik helt igennem ørreden. Der er godt nok mere power i 90, men spydet er længere og går altså ikke altid helt igennem. 60 er nem at lade, mens jeg har kun lige akurat kræfter til at lade 90. Løsningen er nok at bruge to elastikker (der er plads til både en åben og en lukket muzzle) på harpunen, hvormed jeg forventer, at der vil være power nok til selv de store ørreder i begge modeller. Er I enige? Nogen erfaringer med dette?

Jeg er dog i tvivl om hvilken harpun, jeg bør satse på til natdyk på lavt åbent vand på stenrev efter de lidt større ørreder. Så vidt jeg kan se, er der fordele og ulemper ved begge harpunstørrelser. Med 60 er der klart mest bevægelsesfrihed, mens man nok sigter bedre med 90 og med den model, får man mere power.

Hvad er jeres erfaring? Hvad ville I bruge til natdyk på lavt frit vand efter større ørreder?

Jeg synes du skal prøve på www.naknemo.dk
Det er en side primært for undervandsjægere.

Geografisk sted: Kalundborg
Certifikat(er): Cmas** snorkeldykker
Cmas** snorkelinstruktør
Cmas** Flaskefjols
CMAS Nitrox
Dykkerklub: Kalundborg SportsdykkerKlub
En 90'er burde kunne gå igennem en ørred. Du skal passe på ikke du laver langskud.
Jeg bruger for det meste 90'er når jeg er ude og har aldrig haft problemer.
Jeg har 18mm elastik på. Det bliver overkill at sætte ekstra elastik på. Gør du det vil spyddet flexe og vil derfor være sværere at ramme med.

Håber det kan bruges. Og du spørger bare.

Mads

Ja der er mange muligheder omkring hvad der skal vælges. selv har jeg være jæger i ca.10 år jeg er glad for en 75cm som jeg syntes kan bruges på alle dybder og typer fisk, selv inde på 50cm vand om natten, hvor en 90cm kan virke lige stor nok, men er det feks. multer du går efter så skal du regne med at skyde på lidt større afstand, hvilket kan kræve en lidt kraftigere harpun. Når jeg skyder feks. en ørrede er den som regel max en meter fra mig, sigt godt fremme omkring hoved og højt på den så kan du være ret sikker på du rammer den godt, eller skyder rent forbi uden at anskyde fisken.

Harpun mærket Salvimar 75cm enkel elastik, med mulighed for to elastikker og med linehjul er et godt bud.

Hilsen seemann

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time